N-am mai visat de mult că zbor

N-o să spun foarte multe despre romanul lui Taichi Yamada, nu este o capodoperă, dar se citeşte dintr-o suflare şi este o lectură plăcută, un fel de Strania poveste a lui Benjamin Button – pot compara doar cu filmul, că încă nu am citit cartea lui Fitzgerald – dar în notă inversă.

Taura are aproape patruzeci şi opt de ani, se află în plină depresie şi este ţintuit într-un pat de spital de o fractură la picior. Un accident feroviar face ca spitalul să devină foarte aglomerat şi va fi nevoit să împartă rezerva cu o doamnă. Din motive de intimitate, cei doi sunt despărţiţi de un paravan, nu se pot vedea, dar încep timid o conversaţie, care, însă, va duce la un episod similar erotismului prin telefon.

Dimineaţa, Taura are un şoc: Mutsuko, interlocutoarea şi partenera senzuală, pare a avea undeva la şaizeci-şaptezeci de ani. Nu trece mult timp şi are un alt şoc, Mutsuko îl caută şi-i cere să se întâlnească, numai că la întâlnire apare o femeie de patruzeci şi ceva de ani.

Aşa începe povestea de iubire între Taura şi femeia care întinereşte constant. Spre deosebire de Benjamin Button, eroina lui Yamada nu doar că nu s-a născut bătrână, dar întinerirea se rezumă la fizic, mintea şi experienţa acumulată rămânându-i intacte. E ca şi cum i s-ar fi oferit şansa la încă o viaţă, cu “mintea de pe urmă”, în sens invers şi într-un ritm rapid.

Pornind de la obsesia omenirii pentru nemurire şi pentru tinereţea veşnică, de la frica de moarte care ne motivează şi ne demotivează în acelaşi timp, Taichi Yamada ne spune prin acest roman “ai grijă ce-ţi doreşti”, dar şi că dragostea ar fi singura soluţie pentru a înfrunta teama de moarte şi pentru a ne “măsura” cumva existenţa.

Povestea este redată simplu, prin întâmplări concrete, dialoguri directe, fără subtilităţi şi, deşi scrisă la persoana întâi, lipsesc analizele şi disecţiile. Mi-a plăcut delicateţea cu care Yamada exprimă întâmplări nu dintre cele mai comune şi nu tocmai acceptabile, dar care, tocmai datorită stilului, devin digerabile, iar episoadele erotice conţin o oareşce senzualitate.

Faptul că autorul nu ne oferă pe tavă idei, concluzii şi despicări de fir poate fi un punct de pornire în propriile analize, în confruntarea propriilor temeri şi dorinţe.

Eu
Tu
Ne atingem unul altuia buzele cu degetele
Ne atingem gâtul
Ne atingem traheea
Apoi stomacul
Ne atingem plămânii
Ne atingem inimile
Diafragma
Ficatul, pancreasul, coastele, intestinele
Muşchii, arterele, venele, capilarele subţiri ca firele de păr
Ne atingem diverse lucruri
Atingem diverse lucruri cu nume abstracte
Ceea ce nu putem atinge în nici un fel
Acela este eu
Acela este tu.

Tamioka Taeko

Facebook comments:

One comment

  • Foarte interesanta recomandarea si cu siguranta am sa iau cartea pentru simplu motiv ca imi plac astfel de povesti si titlul e unul fain. Plus ca daca lectura e usoara atunci cu siguranta imi va placea si sa o citesc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.